Hogyan tudjuk könnyebben átvészelni a karantén időszakát a gyerekekkel
2020. március 19. írta: Nexus Magazin

Hogyan tudjuk könnyebben átvészelni a karantén időszakát a gyerekekkel

gyerekek.jpeg

A járvány idején igen hasznosnak bizonyuló karantén – legyen az a hatóság által kiszabott vagy akár jól felfogott érdekünkben önként vállalt -, teljesen más árnyalatot vesz, ha gyermekeinkkel együtt, közösen éljük át otthonunkban. Nézzünk néhány ötletet arra, hogyan tudjuk könnyebben átvészelni ezt az időszakot, és talán még előnyt is kovácsolni, ebből a „kényszerpihenő”-ből.

  1. Tanulás

Az első dolog, amire oda kell figyelnünk, az a gyermekeink tanulása. Nemcsak a távoktatás okán létrehozott felületeken elérhető tananyag elsajátítása lehet a cél, hanem annak a tantárgynak a gyakorlása is, amelynek megértése és megtanulása gyermekünk számára több időt igényel. Hiszen az otthon töltött időszak alatt, ha valamivel bőven és szabadon rendelkezhetünk, az az idő! Érdemes felvenni a kapcsolatot telefonon vagy e-mailen gyermekeink tanáraival, és megkérdezni, milyen témával foglalkoztak éppen a rendkívüli helyzet beálltakor, illetve a tananyag mely részének gyakorlásával tudjuk segíteni gyermekünk előrehaladását.

  1. Időbeosztás, struktúra és minta

Figyeljünk oda arra is, hogy gyermekeink reggel időben felkeljenek, megmossák a fogukat, megreggelizzenek, és mindezt ugyanannyi idő alatt végezzék el, mintha csak iskolába kellene indulniuk.

A gyerekek reggeli ébresztésében ráadásul még az évszak is kedvez nekünk. Nyakunkon a tavaszi nap-éj egyenlőség, a nap reggel 05:45-kor kel, így még arra sincs szükségünk, hogy bevessük a néhány országban oly közkedvelt „napfelkeltét szimuláló ébresztőórát”, amely a nap fokozatosan erősödő fényén kívül, a természet hangjaival (vagy tetszés szerint a rádió bekapcsolásával) segíti elő egészséges ébredésünket. Magyarországon kezünkre játszik a természet, és ebből talán még a március 29-ére tervezett óraátállítás sem fog bennünket kizökkenteni.

A reggeli teendők után tehát jöhet a tanulás. A kötelező tananyag ízlelgetésén és a gyakorlásban való részvételen kívül, próbára tehetjük saját képességeinket is. Gondoljuk végig, mennyire válnának belőlünk jó tanárok, ha mondjuk, kizárólag nekünk kellene gondoskodnunk gyermekeink tudásának és ismereteinek fejlesztéséről, és hogyan tudnánk kedvet csinálni nekik a tanuláshoz.

A szórakoztató rajzfilmek vagy akciófilmek mellett, időnként kereshetünk számukra ismeretterjesztő filmeket is az interneten vagy a TV-ben, és megkérhetjük őket arra, hogy az emberrel, az állatokkal, a növényekkel, a természet és az ember alkotta csodákkal, a Földdel vagy akár a világűrrel foglalkozó dokumentumfilmekkel kapcsolatosan, írjanak egy fogalmazást arról, amit láttak vagy érdekesnek tartottak benne.

Így az eddig megszokott „esti mese program”-ot is feldobhatjuk egy kis csavarral, mert amikor közeleg a lefekvés ideje, rendhagyó módon mi, felnőttek jelezhetjük igényünket a „mesehallgatás”-ra, amelynek gyermekeink jókedvűen és büszkén tehetnek eleget, fogalmazásuk felolvasásával. Ha figyelmesen hallgatjuk őket, akkor nemcsak az általuk elvégzett feladatot tesszük értékesebbé, hanem fontos szerepet ajándékozunk nekik a tudás tolmácsolása révén a mindennapok során.

A napi időbeosztás szempontjából továbbra is hangsúlyosnak kell maradnia az esti lefekvés idejének. Ha igyekszünk megtartani megszokott, átlagos életünk napi ritmusát, azzal a gyermekeinknek segítünk, hiszen így sokkal könnyebben fogják majd megélni azt a változást, amikor minden visszatér a megszokott kerékvágásba, és ők ismét iskolába fognak járni.

Ugyancsak érdemes különös figyelmet fordítanunk gyermekeink testmozgására is – és nemcsak akkor, ha amúgy is rendszeresen sportolnak. Az erősítő gyakorlatok többnyire kis helyen is elvégezhetők a lakáson belül, és szülői felügyelet mellett kiválóan gyakorolható a gyermekek számára időnként problémásnak mondható, és a sport tevékenység „gyenge pontjainak” minősíthető bukfencezés, valamint a kézen- vagy a fejenállás. De jóga- vagy nyújtógyakorlatokat is végezhetünk velük közösen. A légzést és a rugalmasságot elősegítő testmozgás kulcsszerepet játszik gyermekeink egészségének megőrzésében.

Bár a 21. században ezt egyre nehezebb megvalósítani, mégis fontos figyelnünk arra is, hogy gyermekeink ne töltsenek túl sok időt a számítógép, a laptop, a táblagép, a mobiltelefon vagy a TV képernyője előtt. Érdemes minél több ügyesség- és készségfejlesztő vagy a kreativitásukat előtérbe helyező játékokkal ellátni őket, de egyszerűbb kézműves tárgyak elkészítésébe is bevonhatjuk őket. Ha mi magunk nem rendelkezünk tudással és képességgel a kézművesség terén, akkor a legjobb, ha az alapoktól gyermekünkkel együtt, közösen kezdjük elsajátítani ezeket az ismereteket, amelyeknek később talán még hasznát is vehetjük!

A kert nagyban megkönnyítheti az otthon töltött idő hasznos eltöltését (ugyanakkor a gyermekek ki-be szaladgálása némi plusz terhet is ró a szülőkre a ház tisztán tartása illetve takarítása szempontjából.) A gyermekek felügyelete pedig legalább annyira elengedhetetlen a szabadban folytatott tevékenységek során, mint a négy fal között.

Mindenesetre a természet közelsége nemcsak a különféle labdajátékok szinte határtalan élvezetére ad lehetőséget, hanem alkalmat nyújt arra is, hogy egy kicsit elidőzzünk a fáknál, bokroknál, virágoknál, és elmagyarázzuk gyermekeinknek, miért kell gondot fordítanunk a növényekre, hogyan és mennyi idő alatt fejlődnek ki a földből, de a „száraz” elméleti oktatás mellett, megmutathatjuk nekik a palántázást vagy a virágültetést a gyakorlatban is.

Azonban a legfontosabb mégis az, hogy gyermekeink egészségesek maradjanak. Függetlenül attól, hogy a koronavírus számukra – úgy tűnik - kevésbé jelent veszélyt, mégsem szeretnénk, ha valamilyen módon elkapnák azt. Ezért fokozottan kell odafigyelnünk arra, hogy kellő mennyiségű zöldség, gyümölcs és vitamin jusson a szervezetükbe.

A gyerekek általában kevésbé értik meg és fogadják el szívesen a megfelelő tisztálkodás szabályait. A jelenleg kialakulóban lévő járvány kellő alapot szolgáltat arra, hogy megmutassuk nekik a helyes kéz- és fogmosást, illetve aprólékosan elmagyarázzuk nekik, miért fontos, hogy ezeket a tevékenységeket naponta többször is megismételjük. De alkalmunk nyílik arra is, hogy megismertessük őket azoknak a törlő- és fertőtlenítő kendőknek a használatával is, amelyeket higiéniai célokra használunk otthonunkban és háztartásunkban.

Nem szükséges drámaian megváltoztatnunk eddigi életünket. Megkérdezhetjük gyermekeinket, hogy mivel szeretnének egy-egy napot eltölteni, bevonhatjuk őket a házimunkákba és az ebéd- vagy vacsorakészítésbe is, ugyanúgy, ahogyan eddig is tettük.

Arra azonban nagyon ügyeljünk, hogy ne keltsünk pánikot, mert azzal gyermekeinket is megrémítjük, és sokkal nehezebb lesz helytállnunk, ha a helyzetet még ijedtségünk kimutatásával is tetézzük. A gyermekeink a mi érzelmeinkre hangolódnak rá, és átveszik nyugtalanságunkat, indulatosságunkat és rossz hangulatunkat.

Ne feledjük, hogy számukra mi, szülők jelentjük a biztonságot. Még ha sokszor nehéz is erre összpontosítanunk, próbáljunk higgadtak maradni.

Nem azt kell eltitkolnunk gyermekeink elől, hogy az emberiségnek néha nagy nehézségekkel kell szembenéznie, hanem azt kell megtanítanunk nekik, hogy közösen, egymásra odafigyelve, hogyan vészelhetjük át a válságosabb időszakokat.

A bejegyzés trackback címe:

https://nexusmagazin.blog.hu/api/trackback/id/tr5915536002

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása
Tudomány és technológia Egészség Ökológia Család Elme és lélek Titkok és jelenségek